Tips voor een gezonde herfst

Posted by: admin on Nov 8, 2011 | No Comments

Tips voor een gezonde herfst

De zomer is voorbij. De dagen worden korter en frisser. Regen en wind dienen zich aan. Ze maken er ons van bewust dat de zon over haar hoogtepunt heen is en dat we langzaam aan het afglijden zijn naar de winter. Hoe zorg je tijdens deze overgangsmaanden goed voor jezelf? Hoe kan je jezelf fysiek en psychisch ondersteunen tijdens dit seizoen? Hier volgen enkele tips:

1. Doe het wat rustiger aan. De herfst is een seizoen waarin we genieten van het oogsten van vruchten en gewassen. De natuur schenkt ons haar rijkdom voor ze zich in zichzelf terugtrekt om de winter te doorstaan. Zo gaat het ook met de energie in de psyche. We hebben misschien hard gewerkt tijdens de lente en de zomer. Tijd nu om te genieten van wat we gedaan hebben? Tijd om even stil te staan en te reflecteren over onze arbeid? Tijd om ons persoonlijk tempo en ritme te verlagen?
2. De herfst is een seizoen van “afsterven” en “loslaten”, van het oude laten gaan en ruimte beginnen maken voor een nieuw begin. Ook psychisch-emotioneel is het voor ons belangrijk om sommige dingen los te laten zodat we straks een nieuwe start kunnen maken. Zijn er gevoelens, emoties, herinneringen,… die je nog steeds meedraagt en die jouw gedrag, jouw gevoel, jouw energie,… op een negatieve manier belasten? Kan je een start maken met de verwerking ervan en beslissen om ze te laten gaan?
3. Tijdens de herfst herdenken we onze geliefde overledenen. Hoe sta jij tegenover de dood? Tegenover de eindigheid van je eigen leven? Hoe ga je daar mee om? Hoe inspireert de dood je tot een voller leven? Geloof je dat de dood het absolute einde is of is er meer volgens jou? Waarop baseer je je inzichten of je overtuigingen? Hoe werken ze door in je leven?
4. Heb je een authentieke spiritualiteit waarin leven en dood een zinvolle plaats hebben? Is je spiritualiteit een kwestie van geloof, van conventie en gewoonte of is het iets dat gegroeid is doorheen je iegen levenservaring?
5. De herfst is een seizoen dat vrij belastend kan zijn voor de lever. Eet gezond. Eet elke dag verse groenten en vers fruit. Appels zijn leverreinigend. De paardenbloem is dat ook. Trek regelmatig wat verse bladeren in de tuin en meng ze in een sla. Drink eventueel leverreinigende thee.
6. Ervaar je de herfst voor jezelf als een “moeilijk” seizoen waarin je makkelijker dan anders last hebt van verdriet, huilbuien, zwaarmoedigheid en somberheid? Maak dan ruimte voor de expressie van deze ervaringen. Teken, schilder, schrijf, boetseer, dans, zing… deze gevoelens. Op die manier geef je jezelf een kans om de vreugde van de expressie te ervaren én tegelijkertijd tot een dieper inzicht in jezelf te komen. Door deze gevoelens toe te laten en ze te uiten, zal je merken dat ze minder vat op je krijgen.
7. Neem volfdoende rust. Ga op tijd slapen. TV kijken is een vrij stresserende bezigheid voor de ogen en de zenuwen. Gun jezelf een warm kruidenbad, een massage, wat yoga-oefeningen, harmonieuze rustige muziek voor het slapengaan.
8. De herfst is een periode waarin vele mensen verkoudheden en griep oplopen. Beschouw ziekte als een vraag van lichaam en geest naar rust en bezinning. Neem de tijd om ziek te zijn, voel je niet schuldig en geniet van “niets” doen. Neem de tijd om er eerst helemaal bovenop te komen voor je weer begint te werken.
9. Doe regelmatig een herfstwandeling en geniet van de geuren en de kleuren van de natuur.
10. Aangezien de herfst een “overgangsperiode” is, kan je baat hebben bij het innemen van de walnoot (één van de Bachbloesems)
11. Indien je merkt dat je hulp en steun zou kunnen gebruiken tijdens deze periode of wanneer je met een aantal vragen zit, raadpleeg iemand die je zou kunnen helpen. Maak goed uit voor jezelf welke soort van hulp je wil: Heb je nood aan enkele gesprekken, heb je nood aan lichaamsverzorging, aan emotionele verwerking, aan steun tijdens een veranderings-en groeiproces, aan nieuwe inzichten,…? Ga dan op zoek naar iemand die je kan geven wat je nodig hebt.